Tafsir Fi Zilal al-Quran


Kitab ini ditulis oleh seorang tokoh gerakan Ikhwanul Muslimin iaitu Sayyid Qutb Ibrahim Husain Syadzili yang dikenali sebagai Sayyid Qutb. Tafsir ini merupakan antara tafsir yang paling luas tersebar di dunia Islam dan kerap dijadikan bahan rujukan oleh para ulama’ dan juga sebagai sumber kajian ilmiah di pusat-pusat pengajian tinggi. Sayyid Qutb dalam tafsirnya juga sentiasa menekankan kesejagatan fenomena kekufuran terhadap ajaran-ajaran Allah yang tidak terbatas kepada masa-masa tertentu. 
Tafsir ini seterusnya mendedahkan pelbagai bentuk fahaman ciptaan akal manusia yang menjurus kepada perbuatan syirik yang mempertuhankan sesama manusia. Kitab Tafsir ini menggunakan pendekatan tafsir bil ra’yi tetapi belia mendahulukan pendekatan tafsir bil ma’thur dahulu. Beliau tidak memasukkan perbincangan ilmu kalam, fiqh, cerita israiliyat dan unsur bahasa. Tafsir ini bersifat kontemporari dengan pendekatan tafsir haraki.



Ulasan

  1. Merkur - The Merkur 3D Merkur Progress Adjustable Safety Razor
    Merkur 3D Merkur Progress Adjustable 카지노사이트 Safety Razor. Merkur 3D Merkur Progress 메리트 카지노 Adjustable Safety Razor ( 온카지노 Merkur Merkur DE89-002 (DE89001)

    BalasPadam

Catat Ulasan